facebook

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Jawne informacje publiczne? Urzędnicy są innego zdania

Jawne informacje publiczne? Urzędnicy są innego zdania

„Ale ja nie mam tego w głowie, ja pani tak nie udzielę (…) proszę poszukać sobie tego w BIP-ie, bo ja musiałabym cały dzień szukać tej uchwały”- takie słowa możemy usłyszeć z ust urzędniczki w odpowiedzi na pytanie o informację publiczną.

Bona Fides

Bona Fides

Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy BONA FIDES jest niezależną, niedochodową i niezaangażowaną politycznie organizacją pozarządową. Celem naszej działalności jest rozwój społeczeństwa obywatelskiego i podnoszenie jakości życia publicznego w Polsce.

Jednym z projektów, nad którymi obecnie pracuje nasze stowarzyszenie, jest monitoring dostępu do informacji publicznej w urzędach gmin i miast województwa śląskiego „Przyjazny Urząd”. Celem prowadzonych przez nas działań jest przede wszystkim poprawa dostępu do informacji publicznej oraz zmniejszenie liczby działań niezgodnych z ustawą o dostępie do informacji publicznej.

REKLAMA Bezpieczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach!

Projekt realizujemy od 1 października 2011 roku. Przeprowadziliśmy już monitoring dostępu do informacji publicznej we wszystkich 167 urzędach województwa śląskiego, który zaowocował raportem wydanym w październiku bieżącego roku. Wskazuje on jednoznacznie, że wiele urzędów na pytania o informację publiczną nie odpowiada wcale albo robi to byle jak. Najpewniejszym sposobem na uzyskanie informacji jest kontakt telefoniczny z urzędem. Być może trafimy na urzędnika, który będzie niemiły, powie, byśmy sami sobie poszukali stosownej informacji, jednak, gdy wykażemy się ogromnym uporem, dowiemy się tego, czego chcieliśmy. Natomiast jeśli skontaktujemy się z urzędem drogą mailową, to odpowiedzi możemy nie dostać w ogóle. Taka postawa świadczy jednoznacznie o tym, że w wielu urzędach mieszkaniec traktowany jest jako zło konieczne, a jego pytania jako zakłócenie codziennej pracy. Są jednak i takie urzędy w naszym województwie, które odpowiedzi na zadane pytania o informację publiczną udzielają szybko, nie robiąc przy tym najmniejszych problemów, nie zadając niepotrzebnych pytań a niekiedy nawet służąc dodatkową po-mocą w wyszukiwaniu stosownych uchwał. Mamy nadzieję, że za kilka miesięcy, gdy przeprowadzimy ponowny monitoring, nasze wnioski będą dużo bardziej optymistyczne. Na urzędników czekają bowiem szkolenia z dostępu do informacji publicznej. Nadmienię także, że podobne szkolenia przeprowadzimy również dla mieszkańców województwa śląskiego.

Raport można pobrać z naszej strony internetowej
Kasia Wojdaszka

GALERIA Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach [Galeria zdjęć]