facebook

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Idealnym punktem wyjścia dla stworzenia systemu rowerowego na Śląsku mógłby być Szlak Zabytków Techniki

Idealnym punktem wyjścia dla stworzenia systemu rowerowego na Śląsku mógłby być Szlak Zabytków Techniki

Jak sprawić żeby podróżowanie rowerem po Śląsku stało się przyjemne zastanawia się Alex Kopia.

Alex Kopia

Alex Kopia

Jest absolwentem Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Od lat aktywnie działa na rzecz promocji ruchu rowerowego w miastach. Autor „Strategii wspierania ruchu rowerowego dla Śląska”, współzałożyciel stowarzyszenia Śląska Inicjatywa Rowerowa i fundacji Miasta dla Ludzi w Częstochowie. 1995-96 – w ramach programu FWIE realizował kampanię rowerową w Krakowie. Pracował jako specjalista NGO ds. infrastruktury rowerowej w Krakowie. Prowadził wykłady z zakresu projektowania kolorystyki na ASP w Krakowie i w Instytucie Plastyki AJD w Częstochowie. Od 2000 roku pracuje jako projektant w Essen.

Taki system połączyłby miasta całego województwa od Częstochowy na północy poprzez Metropolię Silesia w centrum do Rybnika na zachodzie i Bielska-Białej i Żywca na południu województwa. Układ taki mógłby w dużej części wykorzystać może istniejące już rowerowe szlaki turystyczne i powstające drogi rowerowe w miastach. Uzupełniony brakującymi odcinkami tras, w tym – z wykorzystaniem poprzemysłowej infrastruktury kolejowej, z jednolitym oznakowaniem, siecią wypożyczalni i parkingów i serwisów rowerowych byłby pierwszym w kraju kompleksowym systemem rowerowym obejmującym kilkaset kilometrów dróg i szlaków rowerowych. Obok typowo miejskich – w obrębie miast Silesii (szlak czerwony) układ oferowałby też trasy o ogromnych walorach przyrodniczo-krajobrazowych np. w trójkącie Bielsko – Żywiec – Ustroń (szlak niebieski) albo szlak Sosnowiec – Częstochowa biegnący skrajem Jury (wschodni szlak pomarańczowy)...

REKLAMA Wirtualizacja IT z SANSEC Poland!

Tak kompleksowo przygotowany system rowerowy byłby oryginalnym, w skali Polski bezprecedensowym przykładem, jak w sposób nowoczesny promować region pokazując jego różne oblicza i wykorzystując istniejącą infrastrukturę.

Projekt taki z powodzeniem realizowany jest w Zagłębiu Ruhry. Podobnie jak u nas, krajobraz regionu #Schemat tras rowerowych SZT zdominowany jest kominami, kopalnianymi wieżami i hałdami. Charakterystyczne budynki z czerwonej cegły dawnych kopalń i hut mówią o 150-letniej przemysłowej historii regionu. Nie są one tylko martwymi reliktami przeszłości. Wręcz przeciwnie! Wiele z tych obiektów pełni dziś funkcję sal koncertowych, galerii i muzeów, klubów, miłych restauracyjek czy zwyczajnych miejsc spotkań...

GALERIA Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach [Galeria zdjęć]

Wszędzie dojechać można rowerem. Całe Zagłębie Ruhry połączone jest setkami kilometrów tras rowerowych. Do systemu włączono dawne trasy kolei przemysłowej z nasypami, wiaduktami, mostami... Dla rowerzystów udostępniono wały wzdłuż Emscher, Ruhry i kanałów jak np. Rhein-Herne-Kanal... Wiele firm zezwoliło na przejazd rowerów drogami wewnętrznymi. Także drogi prywatne często otwarte są dla ruchu rowerowego.

Postindustrialny charakter regionu jest jego głównym atutem i atrakcją turystyczną a rower i infrastruktura rowerowa odgrywają niebagatelną rolę w jego promocji. Tak powstała blisko 700-kilometrowa „Route der Industriekultur per Rad” (Rowerowa Trasa Kultury Przemysłowej).

Przeczytaj także: Paryż, rowerzyści i czerwone światło

Na „Route der Industriekultur per Rad” składają się trzy szlaki:
„Emscher Park Radweg” - czerwony szlak główny łączący większość miast Zagłębia od Duisburga do Hamm (230 km). „Rundkurs Ruhrgebiet” - zielony szlak okalający całe Zagłębie przebiegający przez zróżnicowane historycznie, geograficznie i przyrodniczo tereny Lippe, Ruhr i Börde (350 km). Trzecim elementem są szlaki „dojazdowe” oznaczone na niebiesko i łączące między sobą dwa pierwsze. Pozwalają one na indywidualne planowanie przejazdów wg. potrzeb, zainteresowań i możliwości rowerzystów.

Ponieważ część szlaków ma charakter miejski i są one uzupełnieniem ścieżek rowerowych miast Zagłębia.

Przeczytaj także: Zagłębie Ruhry powinno być rowerowym przykładem dla Śląska!

Wszystkie szlaki i ścieżki rowerowe mają jednolity system informacji, na który składają się tablice z opisami tras i trzy rodzaje drogowskazów. Dodatkowo system uzupełniony jest symbolami poszczególnych szlaków zarówno regionalnych jak i narodowych i międzynarodowych. W każdym kiosku można nabyć szczegółowe przewodniki i mapy a w punktach serwisowych i wypożyczalniach rowerów otrzymać bezpłatnie wydawnictwa ADFC (Ogólno-Niemiecki Klub Rowerowy).

„Route der Industriekultur per Rad” ma również swój własny system wypożyczalni rowerów - „Revier-Rad”. W swojej ofercie mają one zarówno klasyczne rowery miejskie jak i „górale” czy rowery dla dzieci oraz rowery specjalne, np. trójkołowce dla niepełnosprawnych zarówno z napędem nożnym jak i ręcznym! Do dyspozycji jest także rowerowa nawigacja GPS, specjalnie przygotowane serwisy internetowe o tradycyjnych mapach nie wspominając...
Punkty wypożyczalni są równocześnie warsztatami, gdzie dokonać można drobnych reperacji. System „One-Way-Service” pozwala na wypożyczenie i oddanie roweru w dowolnym punkcie sieci. Jest także możliwość specjalnego transportu bagażu na dłuższych dystansach.

Przeczytaj także: Alex Kopia: Rower jest środkiem do rozwiązania problemów komunikacyjnych

Jest to ogromne przedsięwzięcie logistyczne przedstawiające imponującą ofertę miłośnikom jazdy na rowerze. Widać jaki ogrom działań podjęto tworząc infrastrukturę rowerową w Zagłębiu Ruhry... I wiele z tych rozwiązań można zaadaptować do śląskich realiów...