facebook

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Dokąd pojadą Katowice? Tramwaj do południowych dzielnic miasta nie może czekać do 2030 roku!

Dokąd pojadą Katowice? Tramwaj do południowych dzielnic miasta nie może czekać do 2030 roku!

Bez rozwoju systemu zintegrowanego transportu dalszy rozwój miasta nie będzie możliwy.

Krzysztof Duda

Krzysztof Duda

Trener, specjalista ds. projektów edukacyjnych. Od 8 lat zaangażowany w śląski 3 sektor, współpracował z takimi organizacjami jak Polskie Forum Edukacji Europejskiej, Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej i Międzynarodowy Instytut Dialogu i Tolerancji im. Jana Karskiego. W wolnym czasie fotografuje i zaraża innych pasją do Śląska.

Wielkimi krokami zbliża się nowa perspektywa finansowa UE. Niedawno opublikowano wyniki negocjacji polskiego rządu dotyczących kształtu polityki spójności w latach 2014-2020. Z ich rezultatami można zapoznać się tutaj oraz na stronach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

REKLAMA Wirtualizacja IT z SANSEC Poland!

Dla nas jako katowiczan najważniejsze są tzw. „Instrumenty terytorialne”, a w szczególności punkty dotyczące „zrównoważonego rozwoju miejskiego” oraz innowacji w tym obszarze. Polityka spójności w latach 2014-2020 to być może ostatnia szansa na uzyskanie dofinansowania dla dużych projektów inwestycyjnych w naszym mieście. Jednocześnie zgodnie z opublikowanymi przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego uwarunkowaniami strategicznymi – nowa perspektywa finansowa ograniczy możliwość finansowania inwestycji drogowych. Innymi słowy – lata 2014-2020 to najlepszy czas dla wdrożenia dwóch kluczowych projektów transportowych na które czekają katowiczanie - budowy linii tramwajowej na południe oraz stacji szybkiej kolei regionalnej, których projekty czekają w szufladach katowickiego magistratu.

Czas na przygotowanie tych projektów jest teraz, jeśli nie chcemy pluć sobie w brodę, że znowu przespaliśmy swoją szansę. Jednocześnie trzeba to powiedzieć wprost – tramwaj do południowych dzielnic miasta (najlepiej do Osiedla Bażantowo) nie może czekać do 2030 roku, jak chcą tego radni obecnej kadencji. Podobnie linia kolejowa na południe wymaga budowy nowych peronów (np. przy rozbudowywanym EURO-Centrum), które dostosują ją do aktualnych potrzeb miasta i zwiększą wykorzystanie kolei w transporcie miejskim.

GALERIA Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach [Galeria zdjęć]

Drogi prowadzące na południe osiągnęły swoją masę krytyczną, a inwestycji w tej części miasta przybywa. Bez rozwoju systemu zintegrowanego transportu dalszy rozwój miasta nie będzie możliwy. Fundusze unijne dają nam szansę na uniknięcie komunikacyjnego zawału, jednak musimy chcieć je wykorzystać.