facebook

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Alex Kopia: Rower jest środkiem do rozwiązania problemów komunikacyjnych

Alex Kopia: Rower jest środkiem do rozwiązania problemów komunikacyjnych

Od ponad 20 lat rower przeżywa swój prawdziwy renesans. Nie tylko turystyka rowerowa stała się bodaj najpopularniejszą formą aktywnego wypoczynku w Polsce, ale rower coraz częściej postrzegany jest jako alternatywny środek transportu w miastach. Aby ten pozytywny trend mógł się utrzymać musimy zadbać o stworzenie nowoczesnej infrastruktury rowerowej.

Alex Kopia

Alex Kopia

Jest absolwentem Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Od lat aktywnie działa na rzecz promocji ruchu rowerowego w miastach. Autor „Strategii wspierania ruchu rowerowego dla Śląska”, współzałożyciel stowarzyszenia Śląska Inicjatywa Rowerowa i fundacji Miasta dla Ludzi w Częstochowie. 1995-96 – w ramach programu FWIE realizował kampanię rowerową w Krakowie. Pracował jako specjalista NGO ds. infrastruktury rowerowej w Krakowie. Prowadził wykłady z zakresu projektowania kolorystyki na ASP w Krakowie i w Instytucie Plastyki AJD w Częstochowie. Od 2000 roku pracuje jako projektant w Essen.

Dla funkcjonowania systemu rowerowego w mieście potrzebna jest dobrze zaplanowana i rozbudowana infrastruktura rowerowa. Dla wielu znaczy to po prostu - ścieżki rowerowe. Tymczasem ścieżki rowerowe to tylko jeden z elementów infrastruktury. Ważny naturalnie, ale nie jedyny. Na system rowerowy składają się także strefy pieszo-rowerowe, ulice dla rowerów (z ograniczonym ruchem samochodowym), parki, osiedla ze "strefami zamieszkania". Ważne są bezpieczne parkingi rowerowe w miejscu pracy, w szkole, w centrum handlowym czy na dworcu. Potrzebne są tablice informacyjne i kierunkowskazy pozwalające na orientację w terenie i płynne poruszanie się po mieście, potrzebna jest sieć wypożyczalni rowerów, sieć serwisowa itd... Nie można też zapominać o stworzeniu podstaw legislacyjnych oraz kampanii na rzecz stworzenia właściwego klimatu dla wdrażania prorowerowej polityki w miastach.

REKLAMA Bezpieczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach!

W 1992 roku parlament holenderski przyjął „Masterplan Fiets” (Strategię Rowerową). Jest to Na system rowerowy składają się także strefy pieszo-rowerowe, ulice dla rowerów (z ograniczonym ruchem samochodowym), parki, osiedla ze "strefami zamieszkania".pierwszy tego typu dokument przyjęty na tak wysokim szczeblu w Europie. Jest to pierwsza klarowna wizja prorowerowej polityki państwa, która stała się wzorem dla innych krajów i regionów tworzących własne strategie wspierania ruchu rowerowego.

Od samego początku „Masterplan Fiets” traktował ruch rowerowy jako integralny element narodowej polityki komunikacyjno-transportowej. Rower i komunikacja rowerowa nie były celem samym w sobie, ale środkiem do rozwiązania narastających problemów komunikacyjnych i w ten sposób rząd holenderski chciał podnieść efektywność sytemu transportowego jako całości. Prorowerowe działania podjęto wszędzie tam, gdzie rower mógł być zaakceptowany przez wszystkich potencjalnych uczestników ruchu drogowego – a więc przede wszystkim przy pokonywaniu krótkich dystansów w mieście.

GALERIA Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach [Galeria zdjęć]

Podobnie niemiecka strategia rowerowa - „Nationaler Radverkehrsplan” - opracowana wspólnie przez rząd, landy i przedstawicieli samorządów lokalnych traktuje temat bardzo kompleksowo i włącza rower do polityki transportowej państwa. Przewiduje ona rozbudowę szlaków krajowych, kampanie informacyjne, wspomaganie organizacji rowerowych, realizację projektów modelowych takich jak „Best for Bike” czy „100 Stacji Rowerowych w Północnej Nadrenii i Westfalii” oraz stworzenie informacyjnej platformy internetowej „Dialog dla Narodowej Strategii Rowerowej”.
Niezależnie od „Nationaler Radverkehrsplan” landy od lat wdrażają w życie własne projekty. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują rozwiązania Północnej Nadrenii i Westfalii w Zagłębiu Ruhry.

(foto: CC BY-SA 2.0 Comrade Foot)

Przeczytaj także: Paryż, rowerzyści i czerwone światło